Friday, August 15, 2014

Redah Kaherah

Satu hari aku pergi beli megi buat sarapan tengah hari. Dalam jalan balik sambil tengok tingkat atas rumah buruk di Jalan en-Naggar yan nampak macam kota lama Sana'a di Yaman, aku teringat ramalan cuaca dalam stesen televisyen di tanah air. Mungkin sebab aku duduk di bawah remang sinar mentari aku jadi teringat. Dengan alunan musiknya kemudian satu persatu kotaraya dunia dia tunjukkan. London sekian sekian darjah, New York sekian sekian darjah, Buenos Aires sekian sekian darjah, Tokyo sekian sekian darjah, Kaherah sekian sekian darjah. Ya, Kaherah yang zaman itu aku terbayang macamanalah rupanya Kaherah. Tersepak bendul di hujung Jalan en-Naggar menyedarkan aku. Kadang-kadang bila kita dah terlalu biasa dengan sesuatu kita tak terasa nilainya. Eh, aku memang duduk di Kaherah. Inilah Kaherah dan rupanya macam gini. Dah enam tahun baru aku sedar balik. Aku duduk 6000 batu dari negeri sendiri di tempat orang yang orang lain bukan main susahnya nak sampai. Maka aku pun berkeputusan untuk redah kota Kaherah. Masa aku pun dah tak lama dah ...

0 comments:

Post a Comment