Tuesday, January 13, 2015

Keturunan Wan asal dari Belanda?

Aku mulakan dengan kata-kata nan mulia, "Great minds think alike."

Sebagai hamba rakyat marhaen yang biasa, pangkal nama aku tak memegang sebarang gelaran warisan Che baik Nik baik Wan baik Tuan baik Megat baik Meor baik Daeng baik Raden baik apatah lagi Tengku atau Raja.

Menurut buku 'Kelantan Sosio dan Budaya' yang Dr. Nik Safiah Karim salah seorang penyumbangnya -sekali lagi aku merujuk buku ini- antara gelaran Nik, Che dan Wan, kedudukan yang paling tinggi ialah Nik diikuti Wan dan Che.

Maka barangsiapa yang pangkal namanya ada memegang gelar, janganlah segan-silu untuk mewariskan pada anak-anak kelak sekalipun pasangan anda tidak setuju. Kerana ini warisan bangsa dan keluarga serta tidaklah menyimpang dari igama. Sekadar nama.

Adapun selepas, keturunan bergelar Wan itu agak luas kedapatan di utara semenanjung dari timur sampai ke barat. Biarpun berlambak di Kelantan dan Terengganu ada banyak juga di Kedah dan segelintir di seluruh semenanjung nan beruntung.

Manakala di Jerman dan Belanda kedapatan nama keluarga seperti Von dan Van. Von di Jerman ialah gelaran bangsawan manakala Van di Belanda ialah nama keluarga yang biasa tetapi ada hubung kait rapat dengan Von.

Seperti yang maklum, dalam pelat Jerman walaupun kedapatan banyak huruf W tetapi semuanya dibunyikan dengan V. Maka itu apakah Von atau Van itu asalnya dari Wan dan sebab pelat mereka maka jadilah Van? Atau mungkin orang-orang berketurunan Wan dibawa Belanda balik ke sana dan lekatlah Van di Belanda dan Von di Jerman?

Bapak kawan sekolah aku bernama Wan Lah Wan Yahya. Ketika mengaji di tanah Arab, orang Arab memanggil namanya Wa Inna Lahu Wa Anna Yahya.
-------
Wan yang asli sebenarnya ialah gelaran bangsawan yang berketurunan Syed dari cucu Nabi, Sayyidina Husin.

Kalu baso mung tok puah ati, oyat kakku aku tarek balek.

0 comments:

Post a Comment