Friday, March 6, 2015

Alah membeli menang memakai

"Puan, alah membeli menang memakai," kata iklan dalam tv.

"Mak, Puan Alah tu siapa?" Tanya Wamap pada maknya.

Sampai besar, baharulah Wamap tau alah membeli menang memakai tu peribahasa cuma masih keliru termasuk dalam simpulan bahasa, bidalan, pepatah atau perumpamaan.

Tapi ni iklan sabun basuh Ekonomi Handalan bukan sabun basuh pinggan. Melainkan orang kampung, yang suka basuh pinggan pakai sabun basuh baju atau sabun buku manakala nenek aku tak pakai Axion sebab takut mabuk.

Adapun selepas, awal lagi aku nak buat penafian (disclaimer). Aku memang seorang paling malas dalam ini rumah. Kalau orang lain sibuk mengemas aku boleh sibuk buat tak tau. Tolong tengok pun tidak.

Arkian, aku perasan ada orang tulis 'Kerana sebiji pinggan' dan sebelum itu dia tulis yang matannya kurang lebih begini 'Some people think they are better when they wash some plate/dishes' au kama qal.

Aku bukan nak masuk campur tangan dalam hal rumahtangga orang lain. Jadi jom kita tengok benda ni secara umum saja.

Aku tak nak setuju dengan ayat tu. Memang lumrah orang yang kena marah dia akan rasa orang yang marah macam ada perasaan high and all mighty atau holier than thou. Memang bunyi orang yang marah macam berkira gila. Tapi cuba tengok dari sisi lain.

Aku lebih nampak, orang yang tak/malas cuci pingganlah yang rasa dia orang ni better. Mulia dan tak layak buat kerja kotor dan hina macam cuci pinggan. Orang yang cuci pingganlah yang jadi kuli basuh sisa-sisa orang lain. Orang Melaka cukup setuju dengan aku. Macam yang dia selalu kata: Makan sama-sama tapi basuh pinggan sorang-sorang.

Maka aku, yang tangan selalu kosong, senang-lenang sambil kaki goyang, malas mengaji serta tak ambil cakna kebajikan orang akan selalu disuruh orang Melaka buat kerja ni. Sebab kasihkan orang Melaka aku buat jugak walau dalam hati ada sikit geram sebab aku bukan salim sangat pun.

Cuma yang bermain dalam fikiran aku ialah kalau kau orang basuh pinggan mangkuk masing-masing tidakkah kau orang akan menjadi pelajar yang cemerlang, orang persatuan yang mantap dan suami yang unggul?

Pesan akhir dari Sidi Hidir (dengan izin), jangan kahwin dengan perempuan alim fekeh Syafi'e.

Ya. Mukadimah aku konon macam Saifulislam.com

Membiarkan pinggan mangkuk bertimbun tak berbasuh mewarisi kepapaan. Aku pandai cakap saja.

0 comments:

Post a Comment