Wednesday, May 28, 2014

Salad Roket

Salad roket ialah sejenis sayur yang popular di sekitar Laut Putih. Orang Mesir memanggilnya gargeer manakala orang Amerika memanggilnya arugula meminjam panggilannya dalam bahasa Itali.

Orang mula memakannya sejak zaman Romawi lagi. Rasanya yang kuat dan pedas -namun tidak sepedas daun sirih- membuatkan ia sangat sesuai dan lazimnya dijadikan sebagai ulam atau salad. Kononnya gargeer sama keturunan dengan ulam pegaga.

Gargeer kaya dengan vitamin C dan kalium. Oleh sebab ia murah -seikat serubu'- dan mudah didapati -tidak bermusim, tumbuh sepanjang tahun- maka ia menjadi pilihan bagi orang-orang bujang yang malas memasak sayuran. Selain itu, gargeer yang dijadikan minyak dipercayai dapat melebatkan rambut.

Namun awas -bagi yang bujang- sejak zaman Romawi sampai kini gargeer dipercayai sebagai afrodisiak yakni pembangkit berahi. Orang-orang tua di Mesir -para senior aku bukan pakcik makcik di Mesir- pun pernah berkata, "Kalaulah orang tahu tentang gargeer nescaya mereka akan menanamnya walaupun di bawah katil." Kata-kata yang aku tak tau boleh disandarkan pada hukama mana. Macam weed pulak main tanam dalam bilik.

0 comments:

Post a Comment