Sunday, October 19, 2014

Terawih bukan terawikh

Pernahkah kamu orang tengok rancangan agama (Islam) di TV? Kalau zaman dulu yang paling popular ialah Ehwal Islam.

Zaman keemasan Ehwal Islam ialah ketika ia masih disiarkan dari studio yang ketika itu dipengerusikan oleh Datuk Dr. Hasan Ali dan antara panelnya Dr. Haron Din, Arwah Dato' Ishak Baharom dan Ust Ismail Kamus.

Tapi sejak banyak panelnya masuk pembangkang lalu digam atau digam lalu masuk pembangkang kesedapan dan popularitinya makin menurun.

Kemudian muncul Al-Kuliyyah yang nampak gayanya macam hendak mengeteng Ehwal Islam. Tak kurang juga rancangan agama dalam bahasa lain iaitu Iman kalau tak silap dalam Mandarin dan Uswah dalam Tamil.

Adapun yang paling antik rancangan mengajar Al-Quran yang dikelolakan oleh bapak Jalaluddin Hasan, Ust Hasan Azhari. Nostalgia sungguh rancangan itu. Kemudian rancangan Quran mula berevolusi menjadi lebih comel dengan melibatkan kanak-kanak sahaja.

Apa pun pernahkah kamu orang perhati hos-hos untuk rancangan ini. Kalau yang perempuan anggun lagi ayu bertudung litup manakala lelaki pula segak bersongkok yang kadang-kadang dipadankan songkok dengan sebai. Tak masuk langsung. Tapi aku bukan nak ajak tengok bajunya sebab nanti kata aku menghukum pula.


Cuba ingat balik macam mana mereka bercakap. Macam mana mereka menyebut perkataan. Bukan main lagi. Perkataan disebut dengan makhraj yang betul. Segala ainnya, khafnya, qafnya, ha pedasnya, thonya. Terutama dalam kata-kata pinjaman Arab macam taat, sihat, hak, batil, rakyat, tarikh.

Maka wajarlah taat disebut dengan 6a3at, sihat dengan si7at, batil dengan ba6il, rakyat dengan ra3yat, tarikh dengan tari7'. Ini benar.

Tapi kadang-kadang malang yang dalam bahasa Arab pun dalam huruf alif/hamzah disebut dengan huruf ain juga. Amanah jadi 3amanah. Ana dan anta pun jadi 3ana dan 3ente. Lagi parah, perkataan Melayu yang mula huruf A pun di'ain'kan juga. Contoh ayat, 3anak-3anak adalah 3amanah dari Allah ...

Semata-mata ia rancangan agama maka segala makhraj huruf harus ditekan-tekan, segala sebutan pun mesti di'arab'kan mudah-mudahan terang, jelas dan nyata Islamnya sedang waktu lain hilang ghaib segala makhrajnya. Aduihai, hal yang sudah elok tinggallah ia dalam baik duduknya.

Maka itu, sempena Ramadan marilah kita bawa-bawa diri ke masjid untuk solat terawih bukan solat terawikh. Tarawih masih diterima, ada dalam kamus dewan.

Maaf, aku seorang linguistic police lantikan. Sakit mata menengok.

p/s: minuman kesukaan Acap ialah air 6e7

0 comments:

Post a Comment